- Allgemein (593)
- dies&das (23)
- Hintergrund (427)
- 19.12.2012: Warum der Begriff »Gratismentalität« Unsinn ist
- 18.12.2012: Information and the Transformation of Sociology: Interactivity and Social Media Monitoring
- 17.12.2012: Apple in 2013: Five predictions
- 14.12.2012: The Guardian and Facebook - a more social experience
- 14.12.2012: TV-on-the-go service Aereo adds Bloomberg TV as first cable channel
- 11.12.2012: Kostenlos kommt teuer
- 11.12.2012: Der Vertriebschef twittert selbst
- 4.12.2012: THE ULTIMATE CMS?
- 4.12.2012: Want to make a difference?
- 3.12.2012: ITU-Gipfel in DubaiKalter Krieg ums Internet
- Dezember 2012
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Warum der Begriff »Gratismentalität« Unsinn ist
19.12.2012 von Helmut von Berg.
Eine Kolumne von Sascha Lobo
»Wer das Internet und seine Nutzer kritisiert, bemüht dafür gern den abschätzigen Begriff ›Gratismentalität‹. Zum Beispiel Kulturstaatsminister Bernd Neumann. Doch dieses Wort zu benutzen, ist kurzsichtig, kontraproduktiv und kulturgeschichtsvergessen.
Bernd Neumann ist Kulturstaatsminister und pflegt, wenn man seine auf bundesregierung.de dokumentierten Reden näher betrachtet, zwei Hobbys. Zum einen hackt er mit feurigem Furor und famoser Facettenarmut auf Justizministerin Sabine Leutheusser-Schnarrenberger herum. Weil sie sich die Unverschämtheit anmaßt, das Internet betreffend nicht alle Gesetze sofort und auf die Art aufzuschreiben, die er, Neumann, für sinnvoll hält.
Sein anderes Hobby ist die Brachialdiagnostik. Speziell im Großraum Internet. …
…
Lange könnte man trauern darüber, dass ausgerechnet ein Kulturstaatsminister das Netz, oder zumindest die Leute darin, als Feinde begreift. Lange könnte man beklagen, dass mit dem neumannschen Netzunverständnis ein ungeheures, digitalkulturelles Potential ungehoben bleibt. Und natürlich könnte man sich darüber empören, wie sehr Neumann das bekloppte, fatale Leistungsschutzrecht nach eigener Aussage als ›überzeugter Drängler‹ vorantreibt. Aber neumannunabhängig ist das große Drama bereits im Begriff ›Gratismentalität‹ selbst verborgen. …
…«
mehr: spiegel.de
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Information and the Transformation of Sociology: Interactivity and Social Media Monitoring
18.12.2012 von Helmut von Berg.
tripleC 11(1): 117-126, 2013 http://www.triple-c.at CC: Creative Commons License, 2013.
by Hugh Mackay
The Open University, Milton Keynes, UK,
A.H.Mackay@Open.ac.uk, http://www.open.ac.uk/socialsciences/staff/people-profile.php?name=Hugh_Mackay
Abstract: This paper explores some key ways in which the scale and form of information today challenges some of sociology’s core methods and practice. Information has shaped sociology in two key ways. First, it has become an object of study, largely in the form of accounts of the epochal shift to ›the information society‹. This paper examines interactivity as a key element of such changes, especially in relation to the mass media. The second way in which sociology is being transformed by the growth of information is that, with the growth of huge volumes of commercial transactional information, social data is no longer the preserve of sociologists. Moreover, new tools have emerged to challenge the research methods that lie at the heart of sociology. This paper explores this argument, originally developed by Savage and Burrows, in relation to the BBC World Service’s use of social media monitoring tools. It examines some implications of the growth of interactivity, and the associated new forms of data and new research tools, to explore some key implications of information for the practice of sociology today. It concludes that the vast amount of available information affords new possibilities for sociologists as well as for the organisations that collect it, but that this requires sociologists to develop new tools and practices.
…
4. Conclusion: the Future for Sociology in an Era of Information Abundance
Clearly such data is of interest outside the organisation. If it can be accessed (and on this count the BBC has been remarkably open), social researchers can explore communication processes in remarkable detail, huge volumes of data can be analysed productively and there are great possibilities for reporting, summarising and graphically representing the data. It would be hard to imagine such data being gathered in the academy. So here we see the tension: the abundant information offers rich possibilities for making sense of networks and communication, but scholars need access to the organisation’s database and tools. This is a phenomenon that is far from confined to this case. It shows us how the growth of information has left the sociologist having to negotiate access to the data of powerful corporations if they are to enjoy the benefits of such information.
…«
more: triple-c.at
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Apple in 2013: Five predictions
17.12.2012 von Helmut von Berg.
»What’s Apple got cooking in the new year? CNET rounds up five things to look for from the tech giant in the next 12 months.
by Josh Lowensohn
…
1. Apple TV, take four …
2. More settling with rivals. …
3. iRadio …
4. Small maps improvements, but big investments …
5. Siri out of beta …
So what can Apple do? Expect a big speed boost and integration with more third-party apps and services. There are also signs Siri might be headed to more places, like Apple’s Mac and Apple TV platforms.
…«
more: news.cnet.com
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The Guardian and Facebook - a more social experience
14.12.2012 von Helmut von Berg.
»From Monday 17 December we will begin directing users who click on a Guardian link within Facebook straight to our website to view articles
In September 2011 the Guardian unveiled a new Facebook app to coincide with the launch of Open Graph at Facebook’s f8 developer event.
…
In the months following the launch, we saw tremendous volumes of traffic being generated by the app. Over 12 million Facebook users have authenticated the Guardian Facebook app since launch, and at its peak (April 2012) we were seeing 6 million active monthly users.
The Facebook app has given us access to a hard to reach audience and has helped us learn much more about our new and existing readership which, as a digital first organisation, is crucial.
The app has also played an integral role in helping us understand best practice for the social discovery of news, …
…«
more: guardian.co.uk
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TV-on-the-go service Aereo adds Bloomberg TV as first cable channel
14.12.2012 von Helmut von Berg.
by Jeff John Roberts
»Aereo, which lets consumers in New York watch live TV on their phones, now has a cable channel. The deal shows viewers it can get more content — and also gives it a small PR boost in its legal fight with broadcasters.
Aereo, which offers a disruptive new way to watch TV, gained more traction this week by offering a cable channel in addition to its existing over-the-air service.
…
The significance of the cable deal is two-fold. First, it adds more content to Aereo’s offerings which for now consist of only over-the-air TV. Bloomberg TV is not exactly ESPN but it does show potential Aereo customers the company is serious about expanding.
…«
more: gigaom.com
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Kostenlos kommt teuer
11.12.2012 von Helmut von Berg.
»Die innovative Digitalstrategie des »Guardian« senkt die Verluste nicht. Nun werden Redakteure entlassen
Von Christian Zaschke
Die Uhr tickt. Bis zum 14. Dezember sollen sich die Journalisten der britischen Tageszeitung Guardian überlegen, ob sie ihren Arbeitgeber freiwillig mit einer Abfindung verlassen wollen. Sollten sich in der kommenden Woche nicht genügend Mitarbeiter bereit erklären, zu gehen, wird betriebsbedingt gekündigt. …
…
… Seit längerem halten sich Gerüchte, dass die gedruckte Ausgabe des Guardian eingestellt werden soll. Schon jetzt stellt das Blatt sämtliche Artikel kostenlos ins Internet. Chefredakteur Alan Rusbridger setzt auf eine Online-First-Strategie. Das ist insoweit erfolgreich, als sie dem Guardian hohe Klickzahlen beschert. Die Website ist die zweiterfolgreichste im Land, hinter der Daily Mail, die ihre Klickzahlen fast ausschließlich Promi-Fotos verdankt. Auch in den USA wird der Guardian dank seiner exzellenten Website viel gelesen. Gemessen am großen Aufwand bringt sie dem Verlag ledoch viel zu wenig Ertrag.
…
Die Frage ist, wie lange diese Form des hochklassigen Journalismus noch zu finanzieren ist. …«
mehr: Süddeutsche Zeitung Nr. 285 vom 10. 12. 2012, S. 37, nicht online verfügbar
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Der Vertriebschef twittert selbst
11.12.2012 von Helmut von Berg.
»Drei Viertel aller Unternehmen besitzen laut einer neuen Studie eine Strategie in den neuen Medien. In einem Drittel aller befragten Unternehmen verfolgen die einzelnen Abteilungen ihre eigenen Aktivitäten.
Die Kommunikation über Soziale Medien ist bei den Unternehmen der verschiedensten Branchen in Deutschland angekommen. Drei Viertel der Firmen (78 Prozent) verfolgten eine eigene Strategie für ihre Aktivitäten, teilte der Bundesverband Digitale Wirtschaft BVDW am Montag mit. 43 Prozent davon haben demnach eine ganzheitliche, unternehmensübergreifende Strategie…
…«
mehr: faz.net
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THE ULTIMATE CMS?
4.12.2012 von Helmut von Berg.
»Figuring out ways to disaggregate supply
…
… the web isn’t a community of millions; it’s millions of communities, even inside a platform like Tumblr.
It’s hard to keep track of millions of communities, unless you start with the idea that you’re not going to bundle them. That’s part of the power of Google.
No one buys Google; they buy access to ad hoc communities defined by the searches people perform and the e-mail they send (among other activities). For its part, Google invested in understanding what users are doing so that it can effectively serve them in the moment.
There is an ultimate CMS: the internet. It’s just messy. It was built that way. Trying to use the web in ways that emulate gatekeeper media is a mistake.
…«
more: magellanmediapartners.com
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Want to make a difference?
4.12.2012 von Helmut von Berg.
Stop formatting for print and start structuring content for all media!
BY CHRISTINE PREFONTAINE
»Here are my notes from FailFaireDC, held November 16, 2012, at the World Bank. …
…
We can do better. We can publish with web-first collaborative tools that create open, structured, responsive, and networked content. Content that anyone can access in any format - web, mobile, print, audio.
This is an aid effectiveness issue. Why?
Because it sucks up limited time, money, and resources…
…
We lose opportunities to engage, connect, and tap people who are interested in our work - which is necessary to advance decision-making and practice.
We lose opportunities to create content that is easy to anyone to find, use, and build on.
We lose opportunities to learn and adjust…
…
So why do we do this? And what needs to change?
…
Beautifully designed reports signal quality - of our work, of our outcomes. And with multi-year, million-dollar projects there can be increased pressure for ›high-quality‹ deliverables.
This is just one paradigm that needs to shift - beautiful structure, standards, and accessibility should signal quality. I love love love great print design, but we need more than aesthetics.
…
Publish web-first - Create open, structured, responsive, and networked content that works on any platform.
Invite readers jump into your content at any point, to comment, to search, to dynamically re-organize (let me see all of the figures, show me everything related to governance - a live index).
…«
more: facilitatingchange.org
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ITU-Gipfel in DubaiKalter Krieg ums Internet
3.12.2012 von Helmut von Berg.
Von Sven Becker und Ole Reißmann
»Autoritäre Staaten wie China und Russland wollen mit Hilfe einer Uno-Organisation das Internet kontrollieren. Sie könnten dann den Austausch von Daten und Meinungen unterbinden, wenn sie es für richtig halten. Die USA und Europa stellen sich dagegen. In Dubai kommt es jetzt zum Kräftemessen.
…
Die Schwellenländer sowie Russland und China wollen der ITU mehr Rechte bei der Verwaltung des Internets übertragen und gemeinsame Regeln für Cyber-Sicherheit beschließen. Die westlichen Länder wollen genau das verhindern.
Unerwünschte Ideen
Einige Länder könnten die vertraulichen ITU-Verhandlungen für ihre ›repressive Agenda‹ nutzen, warnt Vint Cerf, ehemaliger Chef der Internet-Adressverwaltung Icann und heute Google-Mitarbeiter: ›Sie sorgen sich um die Verbreitung unerwünschter Ideen. Sie stören sich daran, dass Menschen das Internet nutzen können, um ihre Regierung zu kritisieren.‹Cerf warnt eindringlich davor, den Zugang zu Informationen und die Meinungsfreiheit einzuschränken.
Der US-Kongress und das Europäische Parlament verabschiedeten im Vorfeld der Tagung Resolutionen, in denen sie dazu aufrufen, das freie Internet gegen den Einfluss von Regierungen zu verteidigen. Google startete eine eigene Online-Kampagne, in der die Gefahr von Zensur und Überwachung beschworen wird …
…«
mehr: spiegel.de
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