Geschrieben am 1. Mai 2019 von für Crimemag, CrimeMag Mai 2019

„Bloody Questions“ (28) mit Sara Gran

I have tried, in my way …“

The Crime Questionnaire – von Marcus Müntefering


Seit 2014 schickt der Literaturkritiker Marcus Müntefering Krimischriftstellern, die er schätzt, per E-Mail seinen Fragbogen „Bloody Questions“ (in seltenen Fällen stammen die Antworten auch aus Gesprächen). Zunächst wurden die „ausgefüllten“ Bögen auf dem schon länger nicht mehr existenten Blog Krimi-Welt veröffentlicht. Zusätzlich zu sporadischen neuen „Bloody Question“ – wie hier mit Sara Gran – gibt es jetzt monatlich einen dieser „Klassiker“ bei uns im CrimeMag, in der Reihenfolge ihres Erscheinens. 

Claire DeWitt, der selbsternannten „besten Detektivin der Welt“, geht es nicht um Gerechtigkeit. Sondern um Wahrheit. Die Sache, die ihre Klienten „am wenigsten wollten und am meisten brauchten“. Einen Fall aufzuklären, ein Rätsel zu lösen, für Claire ist das immer auch ein schmerzhafter Akt des soul searching: „Ich löste jeden Fall, der mir unterkam. Außer meinen eigenen.“

In „Das Ende der Lügen“ schickt US-Autorin Sara Gran ihre Detektivin, die vielleicht nicht die beste, auf jeden Fall aber einer der ungewöhnlichsten Ermittlerinnen in der Geschichte der Kriminalliteratur ist, nach einer fünfjährigen Pause zum dritten Mal auf die Suche nach dem Stoff, der ihre Welt im Innersten zusammenhält.

Gran dringt in „Das Ende der Lügen“ noch tiefer ein in die Psyche ihrer Heldin – und in ihre Vergangenheit als Teil eines Teenie-Detektivinnen-Trios in Brooklyn. Drei Mädchen, die auf den Spuren der Groschenheft-Ermittlerin Cynthia Silverton wandeln und nach dem Buch „Détection“ des großen französischen Kriminalisten Jacques Silette handeln. 

Silettes vorgeblicher Ratgeber für angehende Detektive, ist eigentlich ein philosophisches Rätselwerk, Fluch und Virus zugleich, voller wirkmächtiger Gedanken, die schon manchen Menschen aus der Bahn geworfen haben. „Das Glück ist für Idioten da. Aber wenn wir uns Mühe geben, finden wir etwas viel Besseres“, schreibt Silette. Tatsächlich ist Claire nur dann nicht unglücklich, wenn sie ein Rätsel hat, das sich zu lösen lohnt. (Einleitung zu meiner Rezension von „Das Ende der Lügen“ bei Spiegel Online, den ganzen Text gibt’s hier)

Jetzt im März 2019 war Sara Gran auf Deutschland-Tour, kam auch in Hamburg vorbei. Ich durfte ihren Auftritt moderieren, Simone Buchholz las die deutschen Passagen. Wir erlebten Sara als eine starke, aber auch sehr zurückhaltende Frau, sympathisch, aber nicht viel von sich preisgebend. Und so zeigt sie sich auch bei der Beantwortung der Bloody Questions. Viel Vergnügen damit!

Sara Gran, (Photo by D. Lopez)

1 Have you ever thought about committing a crime/committed a crime?

Yes and yes, no further comment.

2 Who is the worst (or best) villain of the history of (crime) literature?

Raskolnikov, because he was both hero and villain, as we all are.

3 Do you remember the first person you ever killed in your novels?

Yes, in my first book I killed my mother, in my second book I killed my husband, and in my third book my sister killed me. It certainly doesn’t sound very healthy when I lay it all out, but it’s actually quite a gift to be able to explore your deepest relationships in metaphorical realms. 

4 The Beatles or Stones question: Chandler oder Hammett?

Stones & Chandler. 

5 Have you ever seen a dead body? And how did it affect your life?

(skipping this question, too personal, sorry!)

6 Have you ever witnessed a crime?

Witnessed, committed, and been victim to.  I was born in New York City in 1971 and lived there until 2004. Until about 1999, crime was an everyday occurance in my life.

7 Is there anybody in the world you’d rather see dead?

No. There’s a lot in the world that needs to be changed, but in my experience lasting change comes from compassion, not violence. Somehow, we have to be able to forgive each other, and help each other rise to the best version of ourselves. 

8 How did you make a living before you became a success as a writer?

I worked in bookstores and sold rare books. Fun and educational, but not very lucrative. 

9 If you wouldn’t write crime novels – what would you (like to) do?

I actually do not make the bulk of my income writing crime novels. I make most of my living writing for TV and film (aktuell läuft auf Netflix die Agenten-Serie „Berlin Station“, die von Olen Steinhauer entwickelt wurde, für die 3. Staffel war Gran Teil des writer’s room; eine Adaption von Grans Roman „Come Closer“ soll im Sommer gedreht werden). If I couldn’t do THAT, I’d just be totally fucked, but I’d try to make a living working with books in some way. 

10 Do you listen to music when you are writing? And if this is a yes: What kind of music?

Often, but not always, and it depends on what I’m writing. Like many writers, I’ll have a kind of soundtrack for my books in my head. Lately that soundtrack is the great Bessie Smith. 

11 Do you prefer to write at day or at night? At your desk at home or everywhere you go? 

Everywhere, anytime, in any circumstance. If you wait for just the right moment you’ll never get anything done. 

12 Are the any days where you can’t write a word? What do you do then?

Never, although there are days I choose to take off. I always have a bunch of projects going at once, so if I’m stuck on one I can work on another. 

13 What happens after death? And: What should happen after death?

Go ask someone smarter! I got no idea. 

14 Crime and Punishment: What do you think of capital punishment?

I do understand the impulse, but I think in the big picture taking a life always creates more problems than it solves. I also think it’s morally wrong for the state to hold that power. 

15 What do you make of Bert Brecht’s statement: „What is the robbing of a bank compared to the founding of a bank?“

Well, we don’t need to excuse one to critique the other. And we don’t need to excuse either to have both criticisms and compassion for both. Life under capitalism is tricky. No one comes out with their hands clean or their heart pure. That’s probably true of life under every other system, too. We need to stop pointing fingers and accusing each other and instead start helping each other to be better and do better. 

16 What should be written on your tombstone?

Let’s quote Leonard Cohen:
„Like a bird on a wire
Like a drunk in a midnight choir
I have tried, in my way, to be free.“

Die Bloody Questions von Marcus Müntefering auf CrimeMag:

Tags :