
Alex Beer –
Peter Blauner –
Lawrence Block –
Oliver Bottini –
William Boyle –
Alan Carter –
Andrew Cartmel –

Alex Beer
2019 war so ziemlich das arbeitsreichste Jahr, das ich bisher erlebt habe (und das will was heißen, denn ich bin immerhin bereits über vierzig, und habe mich u.a. schon mal in einem New Yorker Verlag selbst ausgebeutet). Die vergangenen 365 Tage brachten: zwei Bücher, eine Kurzgeschichte, dreißig Lesungen, zig Interviews, vier Nominierungen, drei Mal Shortlist, zwei Mal gewonnen. Puh! Dementsprechend rar gesät waren Stunden der Muße. Umso schöner waren diese, wenn ich dabei auf Perlen gestoßen bin. Buchtechnisch war bedauerlicherweise nicht viel dabei. Fast alles, was mir in die Finger kam, war leider more of the same (durchaus gut gemacht, aber halt nicht wirklich denkwürdig), weshalb meine Highlights dieses Jahr im Film- und Serienbereich zu finden sind.

„Fleabag“. Phoebe Waller-Bridge, mein absoluter Girl Crush, hat sich diese Serie ausgedacht, das Drehbuch geschrieben und auch gleich die Hauptrolle darin gespielt. Rausgekommen ist eine der großartigsten weiblichen Serienfiguren ever. Wer Wortwitz, Selbstironie, feine Spitzen, wohldosierten Sarkasmus und hochgradig neurotische Charaktere mag, wird Fleabag lieben.
Film Noir. Für ein geplantes Buchprojekt habe ich mich mit dem Thema „Film Noir“ auseinandergesetzt und habe Wochen damit verbracht, mir sämtliche Klassiker von „Die Frau ohne Gewissen“, über „Das Fenster zum Hof“, bis hin zu „Psycho“ und „Die Ratte von Soho“ anzuschauen. Ich bin, um es mit Paul Duncan (Hg. „Film Noir“, TASCHEN), zu sagen: „eingetaucht in ein pessimistisches Universum, bevölkert von verlorenen Großstadtseelen, korrupten Polizisten, Winkeladvokaten, zynischen Berufsverbrechern, psychopathischen Killern, Außenseitern auf der Flucht und mörderischen Femmes fatales.“ Herrlich!

„Servant“. Mit dem neuen Handy kam ein gratis Jahresabo von Apple TV+. Die meisten Serien konnten mich nicht wirklich überzeugen. Positive Überraschung: „Servant“. M. Night Shyamalan ist zurück in alter Form und hat einen verstörenden Thriller in der Form eines atmosphärischen Kammerspiels geschaffen.

Am meisten vom Hocker gerissen hat mich dann aber tatsächlich ein Film, mit dessen Genre ich normalerweise überhaupt nichts anfangen kann – nämlich Horror. Durch eine Verkettung von Zufällen bin ich im Kino gelandet und hab mir „Midsommar“ angesehen. Was für eine Überraschung! Ari Aster wird nicht umsonst als „Shooting Star des Schreckens“ gefeiert. Der 33jährige schafft es ohne die genreüblichen Effekte und jeglichen Fake-Thrill auszukommen. Das Setting: Strahlendes Tageslicht, ein idyllisches Dorf voller schwedischer Folklore. IKEA meets Bullerbü-Syndrom (Holzhäuser, klare Seen, grüne Wälder, blonde Haare, glückliche Menschen und Mittsommersonne). Mitten drin eine Horde Millennials, Paganismus und jede Menge psychodelischer Drogen. Was (zumindest für mich) eigentlich ziemlich abturnend klingt, vermischt sich hier zu einem der besten Filme des Jahres.
So wie es aussieht, wird 2020 auch wieder vollgepackt mit tausend Terminen, Deadlines und To Dos sein. Die guten Vorsätze: mehr Bücher (lesen, nicht schreiben), mehr Sport, mehr gute Gespräche, mehr Zen. Mal sehen, ob’s hinhaut. Alex Beer, geboren in Bregenz, hat Archäologie studiert und lebt in Wien. Nach Der zweite Reiter, ihrem preisgekrönten Debüt, das den Auftakt gibt für die hochspannende Reihe um Kriminalinspektor August Emmerich, Die rote Frau, nominiert für den Friedrich Glauser Preis 2019, und Der dunkle Bote für den sie den Österreichischen Krimipreis erhielt, stellt sie aktuell mit Unter Wölfen einmal mehr ihr Talent für lebendige Figuren, atmosphärische Schauplätze und detailreiche Recherche unter Beweis. – 2020 wird wieder stressig. Im Mai erscheint Das schwarze Band (der vierte Fall für August Emmerich), voraussichtlich im Oktober dann Unter Wölfen – der dunkle Feind (der zweite Fall für Isaak Rubinstein).

Peter Blauner
For me, 2019 was a mixed bag. I have to admit that I’ve completely fallen out of touch with contemporary pop music. But I enjoyed the songs that my sons played me by the sardonic Swedish post-punk band, the Viagra Boys. The best live music I saw was a performance at the Village Vanguard in New York City by the Donnie McCaslin Quintet. That’s the same jazz outfit that backed up David Bowie on his last album, „Blackstar“. The night I saw them, they played with a kind of swinging urgency that could convince open-earred listeners that jazz can have as much to say as rap.
In film, I appreciated „The Irishman“ as a valedictory statement for Martin Scorsese, Robert DeNiro, Joe Pesci and Al Pacino. I’m not sure it stands on its own as a great film, but it’s a coherent part of a great director’s body of work. I went to see „The Joker“ with much lower expectations, bordering on hostility. It often feels like corporate comic book franchises are the enemy of anyone struggling to tell original stories. But the dark vision of this film and the commitment of Joaquin Phoenix’s performance got to me. And strangely, the rendition of New York in the 70s felt truer and more viscerally accurate than more self-conscious recreations of the era like „The Deuce“ and „Vinyl“ on HBO.

A different view of the city was offered in Ava Duvernay’s limited series on Netflix, „When They See Us“. The show deals with the real-life trauma of the Central Park Five, a group of adolescents wrongly convicted for brutally beating and rape of a female jogger in 1989. The story was first seen as a signal event for urban crime and underclass violence, and then later repurposed – after it was revealed someone else had committed the crime – as a symbol of racial injustice. As someone was in the city at the time, and part of the media horde that the show views critically, I watched with skepticism that gave way to grudging respect, and then admiration. I was particularly moved by the episodes about the young men trying to return to society after spending more than thirteen years behind bars. It’s not the definitive end-all story for the era, but it’s a point of view that’s needed for a long time.
In books, it was a real-life crime that got my attention as well, this one based in Northern Ireland. Like many others, I’ve long been haunted by Jean McConville, the widowed mother of ten who was dragged away from her children one night in 1972 and never seen again. Say Nothing by Patrick Raden Keefe tells the story of what really happened to her, why, and much more. Famous names are implicated, political complexities are explained, and pages fly by even as loved ones hum and tap their feet with impatience. Highly recommended.

The two novels that left the deepest impression in the last twelve months were published before 2019. One was Don’t Skip Out on Me by Willy Vlautin, which came out the year before. I’m at a little bit of a loss to explain why Vlautin, who is also an accomplished songwriter and bandleader, is not more widely known. He’s mastered the American cadence in both prose and song; his voice is as strong and true as Richard Ford’s or Bruce Springsteen’s. His most recent book tells the story of Horace Hooper, half-Irish and half-Native American, as he tries to leave the lonely ranch hand’s life and make a name as a boxer by pretending to be Mexican. It’s funny and honest and, like almost all of Vlautin’s work, quietly heartbreaking.

The other novel that got to me this year was a far bigger surprise, because I’d read it before. George Orwell’s 1984 has been on required reading lists for so long that it’s become an academic cliché that makes students roll their eyes. Orwell’s race, gender, and political outlook also make him suspect in certain political circles these days. But great books can become different books when you read them at different stages of your life. I’ve read Ralph Ellison’s Invisible Man thrice and each time it seemed brand new. With Orwell’s book, it’s obvious how many of his predictions have come true: The telescreens spying on everyone in their homes, the lovers walking through a field and thinking about microphones that might hear their low voices, thought crimes, the Two Minute Hate (which anticipated both Fox News and social media). And most of all, the weaponization of language to attack independent thinking, which Orwell had already anticipated in his great 1946 essay “Politics and the English Language.”
The influence of the book on everything from „A Clockwork Orange“ to „Black Mirror“ is now obvious. But it was the more human and personal aspect that cut to the bone this time. The damp chill and deprivations of the post-war UK, the influence of his friend Arthur Koestler’s great book Darkness At Noon, and above all, the sharp awareness of mortality. “We are the dead,” say Winston and Julia, the doomed lovers and failed rebels in the book, before they are broken and forced to betray each other. When I was young, I didn’t know they were speaking in Orwell’s voice. I didn’t know that the author was writing in a cold Scottish farmhouse in the immediate aftermath of his wife’s death, or that he was trying to raise an adopted son on his own while deathly ill from tuberculosis. Or that the effort finishing this book would basically cost the author his health and his life. I always knew this was a frightening book, but it took me a long time to realize that it was a poignant one as well.
Peter Blauner is the author of SUNRISE HIGHWAY and seven other novels. About his time with cop shows on TV here. Alf Mayer on his novel Proving Ground (Text in German).

Lawrence Block
As a reader-listener-viewer, the real highlight for me was Ken Burns’ remarkable twelve-hour documentary of American Country Music, from its beginnings to the present day. I’ve been a fan of country music for ages, and discovered early on that a country radio station was the only thing to listen to while driving a car.
As always seems to be the case with Ken Burns, the series wound up being about more than its subject; it’s very much a social and cultural history of the Twentieth Century. And the music throughout was wonderful, as were the comments of various country stars, some more familiar than others. I’d known nothing of or about Marty Stuart before he turned up on the screen, telling fascinating anecdotes; a week after the program ended, my wife and I got to see him onstage at the Newberry Opera House. Now that was a treat.

I’m in Newberry, South Carolina, as I write this, as a semester as writer-in-residence comes to an end. Never having graduated from college myself, it’s enormously gratifying to be teaching on the beautiful campus of a fine small school. That’s been a personal highlight, as has being able to publish some new work—a couple of anthologies (From Sea to Stormy Sea, At Home in the Dark), and a new Matthew Scudder novella (A Time to Scatter Stones). My first two Scudder novels are now available in German as audiobooks, ably read by Richard Heinrich, with more soon to come, while Stefan Mommertz has finished his translation of the last Scudder novel to make it into the German language, Ein Schluck vom harten Stoff, and Sepp Leeb has been making his way through Keller’s adventures – Kellers Hitparade is the most recent.
I hope you’ll be able to get to them in time. But for now, I’d urge you to seek out the Ken Burns epic. I’ve seen most of the episodes twice, and I’m about ready to watch it again myself.

Lawrence Block has been writing crime, mystery, and suspense fiction for more than half a century. He has published in excess of 100 books, and no end of short stories. He is a Grand Master of Mystery Writers of America, and a past president of MWA and the Private Eye Writers of America. He has won the Edgar and Shamus awards four times each, and the Japanese Maltese Falcon award twice, as well as the Nero Wolfe and Philip Marlowe awards, a Lifetime Achievement Award from the Private Eye Writers of America, and the Diamond Dagger for Life Achievement from the Crime Writers Association (UK). LB’s Blog and Website, his LB’s Facebook Fan Page and Twitter: @LawrenceBlock. His German newsletter gives information about what books are availabe in translation. — Deutscher Newsletter von Larry Block hier. Just out: Hunting Buffaloes with Bent Nails. Collected non fiction.

Oliver Bottini
Im April 2019 ist mein Vater gestorben. Am Tag davor war ich ein letztes Mal bei ihm in München. Wie verabschiedet man sich für immer von seinem Vater? Der vor Schmerzen kaum noch an etwas anderes denken kann als an die Schmerzen? Der im Kopf ganz klar ist und endlich gehen will? Ich habe seine Hand gehalten und gesagt, wie schön ich es finde, dass er immer für mich da war, wenn ich ihn gebraucht habe. Dass ich mir häufig mehr von ihm gewünscht hätte, habe ich natürlich nicht gesagt, das wusste er ohnehin, ich habe es ihm bei anderen Gelegenheiten gesagt. Recht viel mehr haben wir am Tag vor seinem Tod nicht gesprochen. Irgendwann habe ich gesagt: Ich gehe jetzt. Er hat genickt.
Mein Vater hat nah am Himmel gewohnt, im zehnten Stock. Unten im Erdgeschoss wäre ich fast wieder hinauf gefahren. Auf dem Weg zur U-Bahn fast umgekehrt. Kaum etwas ist mir jemals so schwergefallen, wie weiterzugehen. Du hast dich verabschiedet, habe ich mir gesagt. Kehrst du um, hieße das für ihn: noch einmal die Anstrengung des Abschieds. Man sieht noch lang den Balkon der Wohnung meines Vaters im zehnten Stock. Wie immer hat seine zweite Frau dort oben gestanden und gewinkt, und ich habe zurückgewinkt. Das Winken nahm kein Ende. Ich war festgewachsen da auf dem Weg zur U-Bahn.
Am Tag nach dem Tod meines Vaters steige ich um 6.58 Uhr in Frankfurt in den Zug zur „Krimimessen“ in Horsens, Dänemark. Acht Stunden dauert die Reise. Einschneidende Ereignisse sind bei mir oft mit langen Zugfahrten verbunden. Als müssten mystische Passagen durchquert werden. Ich habe mir vorgenommen, meine Teilnahme in Horsens spontan abzusagen, auszusteigen und nach München zu fahren, falls ich Sorge habe, in Dänemark zu weit von meinem toten Vater entfernt zu sein. Ich habe ein Foto von ihm eingepackt. Es ist knapp vierzig Jahre alt. Mein Vater mit seinen vier Geschwistern. So kommt er mit nach Dänemark, habe ich gedacht. Ich steige nicht aus. Nehme ihn mit nach Horsens, wo weder ich noch er je waren.
Aber in der Nähe waren wir, in Legoland, und oben im Norden auf der Insel Mors, vier Wochen lang. Auf Mors rasierte er sich nicht und sah wild aus wie meine Helden. Ein paarmal saß ich im Auto auf seinem Schoß und lenkte den gelben BMW 2002 eine Schotterstraße entlang. Am Strand spielte er mit uns Kindern Fußball. In Mors, beim Fußball spielen und beim Autolenken, war mir mein Vater so nah wie niemals sonst in meiner Kindheit.
In Horsens bin ich in einer anderen Welt. Meiner Welt, meinem Betrieb. Gespräche mit Kollegen, Lesungen auf dem Gelände des ehemaligen Zuchthauses, spektakulär viele Leute. Einmal fällt mir das Foto meines Vaters und seiner Geschwister in die Hände. Was mache ich hier?, frage ich mich. Warum bin ich nicht in München? Warum bin ich so, dass ich weit weg sein möchte, um nah bei ihm zu sein? Distanz hat in unserer Beziehung immer eine große Rolle gespielt. Räumliche von meiner Seite, emotionale von seiner Seite.
Seit fünfzehn Jahren waren wir trotz aller Distanz auf eine neue Weise miteinander verbunden: durch meine Romane. Ich habe ihn und mich hineinversteckt, er hat uns gesucht. Schon beim ersten Roman geschah etwas Seltsames: Mein Vater begann zu schwärmen. Von Figuren, von Sätzen, von Bildern, von Rezensionen. Später schlug er seinem Lesekreis eines meiner Bücher vor und lud mich zur Besprechung ein. Er wehrte sich nicht dagegen, stolz zu sein. Ich glaube, er nahm den Stolz als Möglichkeit wahr, nah bei mir zu sein, ohne zu nah bei mir sein zu müssen. Bei meinen Lesungen in München saß er inmitten seiner Freunde ganz vorn. Ich bin davon überzeugt, niemand im Raum hörte konzentrierter zu als er. So waren die Lesungen in München immer auch ein heimliches Zwiegespräch zwischen ihm und mir.
Zwei Wochen nach dem Tod meines Vaters fahre ich wieder nach München. Im Sonnenschein trage ich die Urne mit seiner Asche über die Friedhofswege. Halte meinen Vater in Händen, zum ersten und zum letzten Mal.

Oliver Bottini, 1965 in Nürnberg geboren, studierte in München Neuere deutsche Literatur, Italienische Literatur sowie Markt- und Werbepsychologie und begann während des Studiums, als freier Lektor zu arbeiten. Berufsbegleitend absolvierte er 2002/2003 Ausbildungen in Familien- und Wirtschaftsmediation. Seit 2004 veröffentlicht Bottini Kriminalromane, die mit zahlreichen Preisen und Stipendien ausgezeichnet wurden. Er lebt seit 2018 mit seiner Familie in Frankfurt am Main. Zwei seiner Kriminalromann wurden für die ARD verfilmt (WDR/Degeto). In Vorbereitung sind außerdem die Dreharbeiten zu der deutsch-französischen Koproduktion „Ein paar Tage Licht / Paix à leurs armes“ nach dem gleichnamigen Kriminalroman (Arte Frankreich / ZDF). Auszeichnungen: Deutscher Krimi Preis (2005, 2007, 2013, 2015, 2018), Preis der Heinrich Böll Stiftung für den besten politischen Kriminalroman (2018), Stuttgarter Krimipreis (2015), Berliner Krimifuchs (2013), Krimipreis von Radio Bremen (2007).

William Boyle
Still have a lot of new films to catch up on (including „Uncut Gems“, which I’m dying to see), but I feel safe saying that Martin Scorsese’s „The Irishman“ is my favorite of the year, probably of the decade. A melancholy meditation on guilt and sin shot through the lens of tortured, melodramatic Catholicism—doesn’t get much more up my alley than that. Terrence Malick’s „A Hidden Life“ is beautiful. I loved „Once Upon a Time… in Hollywood“ and „Knives Out“. Maria Pulera’s „Between Worlds“ was batshit wonderful. „Domino“ had some classic Brian De Palma set pieces that knocked me out. Carol Morley’s „Out of Blue“, Lynn Shelton’s „Sword of Trust“, and Meredith Danluck’s „State Like Sleep“ are three of the more underrated films I’ve seen this year. I recently discovered the films of Hong Sang-soo –„Grass“ and „Hotel by the River“ are indicative of everything that makes his work click for me.

As for TV, I loved „Fleabag“, „Russian Doll“, and „Better Things“ most of all. Continued to dig Barry. Nicolas Winding Refn’s „Too Old to Die Young“ was damn great. And „Deadwood: The Movie“ wrecked me, a perfect coda to one of my all-time favorite shows. „Chernobyl“ was also compelling as hell.
Books: I loved Virginie Despentes’s Vernon Subutex 1, Laura Sims’s Looker, Violet Le Voit’s Scarstruck, Rebecca Godfrey’s Under the Bridge (reissued this year), Pascal Garnier’s C’est La Vie, Jean-Patrick Manchette’s Nada, and Jake Hinkson’s Dry County. The publication of Larry Brown’s collected stories, Tiny Love, was one of the big events of the year for me.
As far as music, well, Nick Cave and the Bad Seeds made another masterpiece, Ghosteen. We lost one of my biggest heroes, David Berman, and his last record (as Purple Mountains) is one that I’ve listened to every day since its release—at turns funny, searching, and heartbreaking. Leonard Cohen’s posthumous album, Thanks for the Dance, is gorgeous. Some stuff I truly loved that not enough people know about: Heather Valley, Desert Message; Hallelujah the Hills, I’m You; Karen and the Sorrows, Guaranteed Broken Heart; Justin Peter Kinkel-Schuster, Take Heart, Take Care; Alexa Rose, Medicine for Living; The Paranoid Style, A Goddamn Impossible Way of Life; Jake Xerxes Fussell, Out of Sight; Bark, Terminal Everything; and Jack Oblivion and the Dream Killers, Lost Weekend.
William Boyle, author of Gravesend, The Lonely Witness, A Friend Is a Gift You Give Yourself, and City of Margins. Im Juni 2020 erscheint im Polar VerlagEine wahre Freundin.
Bereits erschienen: Einsame Zeugin und Gravesend.

Alan Carter
So 2019 finds us settling in to our new home in Tasmania, enjoying our ever-changing view of kunanyi (Mt Wellington), and getting used to open water swimming in a wetsuit in the chilly waters of the D’Entrecasteaux Channel. Moving back to Oz after the fresher political air of NZ has been depressing. Small-mindedness, selfishness, stupidity and cruelty seem to thrive here but hopefully it’s a passing phase.

Marlborough Man came out in Germany in June and seems to have been well-received by the reviewers. Hopefully they will like the sequel Doom Creek which will be released in Australia/NZ in 2020. At the beginning of the year I attended Rotorua Noir, a new crime festival in NZ, which will hopefully go from strength to strength. Brainchild of Craig Sisterson the festival attracted some top names for its debut including Michael Robotham and Lilja Siggurdardottir.
And I finally finished my PhD so that will be Dr Carter from now on thank you very much. The PhD novel is Cato 5 – Crocodile Tears – which will be released in 2021 and explores through its Timor Leste setting themes around Australia’s vexed relationship to its Asia Pacific neighbours.

Favourite books of the year? Garry Disher is a perennial favourite and I caught up on Under the Cold Bright Lights and Peace during the year. And now I’m reading Attica Locke’s Bluebird Bluebird and Heaven, My Home.
Favourite TV? „Mystery Road“ is a great Aussie outback crime series you should hunt down and I’m thrilled to hear a second series is on the way in 2020.
Movies? I’m a baby boomer so I’ve been a complete sucker for the music of my youth – „Bohemian Rhapsody“ and „Rocket Man“.
Have a fantastic 2020 and fingers crossed for a kinder, safer, non-burning world.Alan Carter ist der Autor von Prime Cut und Des einen Feind, zwei weitere Cato Kwong-Thriller warten auf Übersetzung: Bad Seed und Heaven Sent. Im Mai 2019 erschien Marlborough Man in der von TW herausgegebenen Reihe bei Suhrkamp, Übersetzung: Karen Witthuhn. Alan Carter with CrimeMag here and here.

Andrew Cartmel: Murder in Retrospect — Agatha Christie’s Masterpiece
Agatha Christie wrote over 70 books which have sold more than two billion copies, so it would be quite easy to be overwhelmed when approaching her writing — where do you start?

I can help you with that. The 25th Hercule Poirot novel, published in 1942, called Five Little Pigs in England and Murder in Retrospect (a much better title) in America, is fabulously good.
I set the book down with a keen suspicion that it might be her finest. I’ve read ten more Poirot adventures since, and that opinion has only strengthened.
What makes Murder in Retrospect so outstanding?
Well, it’s not the solution to the mystery. That is unpredictable, logical and stunning in the best Agatha Christie tradition. But there are more breathtaking ones (Lord Edgware Dies or Taken at the Flood, for instance).
And it isn’t the story, although that is also excellent — a cold-case investigation, dealing with a killing which took place 16 years earlier, uncovering a terrible miscarriage of justice…
But what really distinguishes this novel is the quality of the writing, and the strength of the situation and the characters.
It is the story of Amyas Crale a painter who is a genius, but also a ruthless womaniser. His long suffering wife Caroline finally snaps during a memorable summer when Amyas shamelessly brings his mistress into their home while he’s painting her.
So Caroline poisoned Amyas… or did she?
This is a book which will linger in your memory long after you finish it. The painter, the wife, the mistress, all are impressively real and vivid. The arrogance — and genius — of Amyas rings absolutely true.
And his sensual young mistress, Elsa, is unforgettable, with her determination to steal him out from under the very nose of his wife, the way she is “insolent with triumph” when she thinks she has succeeded and then her “frantic unrestrained grief” after the poisoning.
And the way she dies emotionally after the death of her lover. “Big grey eyes — like dead lakes,” says Poirot. Here is how Elsa describes her love affair with Amyas: “happiness isn’t quite the word. It was something deeper and more frightening than that.”
You won’t forget this book — the hot summer day, the brilliant painting coming to life on the canvas, the vicious sexual tension in the household, the glass of beer, poisoned with the extract of hemlock.
The very ending of Murder in Retrospect — and I don’t just mean the revelation of the culprit — is stunningly good. The last couple of sentences are absolutely brilliant.
If you’ve never read an Agatha Christie, I’d recommend starting with this one. I have many of her novels yet to go… but it won’t surprise me if this is her best.

Obviously I won’t know until I’ve read all those other books whether this really is Christie’s masterpiece.
But if she manages to top it, then I really have a treat in store.

And so do you.
Andrew Cartmel is a British author and journalist, he was also the script editor for „Doctor Who“ from 1987 to 1989. His Vinyl Detective Series were published in Germany at Suhrkamp as Murder Swing, translated by Susanna Mende. Killer Rock will be out February 17th 2020.