Vote of No Confidence in Fiction

For several years, a notable trend has become evident in (West-)European literature for no-holds-barred autobiographical texts. Previously, in novels the point was often ...

Vote of No Confidence in Fiction
By Rainer Moritz

For several years, a notable trend has become evident in (West-)European literature for no-holds-barred autobiographical texts. Previously, in novels the point was often to contrive complex structures and to devote all one’s energies to inventing plots and characters. Now, suddenly an air of mistrust prevails over all fictional contortions, and all at once the main priority seems to be writing as “authentically” as possible, and plumbing the depths of the abysses of the individual psyche. In contemporary German-speaking literature, back in the 1970s, a similar trend already existed for autobiographical writing, which was then discernible in novels by Elisabeth Plessen, Jutta Schutting, Christoph Meckel, Bernward Vesper, Karin Struck or Fritz Zorn. While the autobiographical novels of these years often served to settle old scores with the parent’s generation and their political activity, more recently writers’ interests have shifted to calling to account one’s ego and personal shortcomings. For example, the Scottish writer, John Burnside, recently did just that in his works “A Lie About My Father” and “Waking Up in Toytown”. The Norwegian Karl Ove Knausgard achieved international acclaim with his six-volume “My Struggle” (“Min kamp”). And in German-speaking literature, on the one hand, unashamed self-explorations were published like Thomas Glavinic’s “Der Jonas-Komplex”, or on the other hand the multi-series, partly (still) unfinished autobiographical novel cycles by Peter Kurzeck, Andreas Maier and Gerhard Henschel. At least the pioneer for Henschel’s Martin Schlosser novels was Walter Kempowski, whose semi-documentary works highlighted anew the relationship of fiction and non-fiction.
Despite the varied aesthetic communication of all these personal records, they are clearly marked by mistrust of fictional stories. Sometimes, in this setting the novel appears as an unnecessary detour, as a cover for what could be said much more clearly and “honestly” without one’s individual masks. Now, it’s part of the history of the progressive modern novel that it regularly integrates scepticism about its fictional structure, and indeed basically integrates this as its key element.

Translated by Suzanne Kirkbright

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Misstrauensvotum an die Fiktion
Seit einigen Jahren lässt sich in der (west)europäischen Literatur eine Hinwendung zum unverstellt autobiografischen Text beobachten. Wo es in Romanen zuvor oft darum ging, komplexe Konstruktionen zu ersinnen und alle Energie in die Erfindung von Plots und Charakteren zu stecken, da waltet plötzlich ein Misstrauen gegenüber allen fiktionalen Verrenkungen, da scheint es plötzlich vor allem darum zu gehen, möglichst „authentisch“ zu schreiben und die Abgründe der eigenen Psyche abzutauchen. In der jüngeren deutschsprachigen Literatur gab es schon einmal, in den 1970er-Jahren, eine vergleichbare Tendenz zum Autobiografischen, ablesbar damals an Romanen von Elisabeth Plessen, Jutta Schutting, Christoph Meckel, Bernward Vesper, Karin Struck oder Fritz Zorn. Dienten die autobiografischen Romane jener Jahre oft dazu, mit der Generation der Eltern und ihrem politischen Handeln abzurechnen, so verlagert sich jüngster Zeit das Autoreninteresse dahin, mit dem eigenen Ich und seinen Unzulänglichkeiten abzurechnen. Der Schotte John Burnside hat das etwa in „Lügen über meinen Vater“ (im Original: „A Lie About My Father“) und „Wie alle anderen“ (im Original: „Waking Up In Toytown“) getan; der Norweger Karl Ove Knausgard erlangte mit seinem sechsbändigen „Mein Kampf“ internationalen Ruhm, und in deutschsprachigen Literatur entstanden zum einen unverhohlene Selbsterkundungen wie Thomas Glavinics „Der Jonas-Komplex“ oder vielbändige, zum Teil (noch) nicht abgeschlossene autobiografische Romanzyklen von Peter Kurzeck, Andreas Maier und Gerhard Henschel. Vorreiter zumindest für Henschels Martin-Schlosser-Romane war dabei Walter Kempowski, dessen semidokumentarisches Werk das Verhältnis von Fiktion und Nicht-Fiktion neu beleuchtete.
So unterschiedlich all diese persönlichen Zeugnisse ästhetisch vermittelt wurden, so deutlich sind sie von einem Misstrauen am Fiktionen getragen. Der Roman erscheint vor diesem Hintergrund mitunter als unnötiger Umweg, als Verdeckung dessen, was ohne seine Masken viel deutlicher und „aufrichtiger“ gesagt werden könnte. Nun gehört es zur Geschichte des avancierten modernen Romans, dass er Zweifel an seiner fiktionalen Struktur oft integriert, ja, zum wesentlichen Bestandteil macht.

Rainer Moritz

Rainer Moritz, born 1958, German literary critic and writer. He is director of Literaturhaus Hamburg.

Rainer Moritz, geboren 1958, deutscher Literaturkritiker und Autor. Er ist Leiter des Literaturhauses Hamburg.

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